Rollspelsklubben Wikia
Advertisement

Pauls rustning är det första äventyret i den första säsongen av Rollspelsklubben. Runt bordet som spelade var Thomas Eriksson, Albin Olsson, Camilla Fågelborg och Marcus Berggren.

Handling[]

Äventyrarna befinner sig på värdhuset Den stegrande hingsten i Bedinin, på gränsen till landet Waltsala. Bedinin är ett kargt landskap som tillhör det mytomspunna hästfolket. De fyra äventyrarna känner varandra genom att de har suttit instängda i tre månader i Waltsalas stora fängelse Svartborgen. Men tack vare deras kompanjon Greger, så lyckades de rymma. Greger har lett dem till Den stegrande hästen eftersom hans far (Clark) äger etablissemanget. Och tack vare att inrättningen ligger över gränsen i Bedinin så kan inte Waltsalas soldater gripa dem. Det finns dock en belöning till den som lyckas fånga in de fem rymlingarna och föra dem tillbaka över gränsen. Där väntar avrättning. Belöningen är 1000 guldmynt.

Det finns dock ytterligare en anledning till att äventyrarna rymde från Svartborgen. En bedininier vid namnet El Hassan som de delade cell med drabbades av akuta magsmärtor. När smärtorna blev som värst och mannen insåg att hans liv inte gick att rädda berättade han historien om en magisk rustning, så stark att den är nästintill oförstörbar. Rustningen heter Pauls rustning. Det var en av hästfolkets härskare som bar den. Under hemfärd från erövringståg i norr vilade Paul i en grotta. Där bland tunnlarna hittade han en underjordisk sjö. Han tänkte bada i sjön, men eftersom han var så rädd för att någon skulle stjäla hans rustning valde han att bada med den. Sjön blev plötsligt djup på en plats och Paul sjönk. Rustningen drog ned honom och blev kvar på botten. Ingen har hittat platsen. Och de som har, har fallit offer för traktens orcher. Innan mannen i cellen dog i våldsamma diarrékrämpor berättade han att grottan fanns på det enda berg i hela Bedinin där vilda krusbär växer.

Sammanfattning[]

Del 1[]

I del ett samlades de fyra äventyrarna på värdshuset Den stegrande hingsten i Bedinin. De hade rymt från det fruktade fängelset Svartborgen i grannlandet Waltsala. Gruppen bestod av trollkarlen Dagny, jägaren Gaston Quasimodoson, riddaren Tola Sparv och munken Ole Vas. De beslöt sig för att försöka hitta den mäktiga rustningen Pauls rustning som en man i fängelset hade gett en ledtråd till var den kunde hittas. Gaston uppehöll en grupp pensionerade tornerspelare och glädjeflickan Marit med hasardspel, medan Ole lurade ut en av männen till dasset. Utanför genomborrades den gamle mannen brutalt av Tolas spjut som ropade ”krossa patriarkatet” och skar mannens skalp. De gömde sedan liket bland avföringen i latrinen. Med sig på färden fick de med sig den något onödiga karaktären Greger. På fyra hästar red gruppen mot Bedinin City, för att söka vidare efter ledtrådar om vart Pauls rustning kunde tänkas vara. Men bakom dem följde några ryttare dem i spåren.

LYSSNA HÄR

Del 2[]

I del två ankom gruppen till Bedinin City. Men vid stadsmurarna vägrades man inträde, mycket tack vare gruppens usla förmåga att ljuga. Gänget sökte därför en alternativ ingång vid västra latrinen. Åter misslyckades gruppen att bluffa sig in i staden. Till sist kunde den meningslöse karaktären Greger komma in i latrintömmarens ingång. Där släppte ha in gruppen, tumult uppstod och Gaston avfyrade en pil, som missade. Stadsvakten tillkallades och gruppen fick gömma sig hos den tjocka Nublis eller vad han nu hette. Denne ledde gruppen till tjuvarnas konung Obdullah.

LYSSNA HÄR

Del 3[]

I del tre berättade Obdullah var de kunde hitta krusbärsberget. Men för att vinna denna information tvingades Gaston låta den långfingrade Obdullah pilla på hans genitalier. Tola och Dagny visade brösten helt utan anledning. Gruppen gick med på att sälja Pauls rustning till Obdullah om de lyckades finna den. Obdullah gav dem även ett startkapital på en svindlande summa som kunde köpa gruppen mat för flera dagar, ett spjut och ringbrynja till Tola och en sjömanskostym till Ole som även passade på att byta namn till Kalle. De lämnade Bedinin City jagade av de pensionerade tornerspelarna. Alla utom ankan misslyckades med att knuffa latrintömmaren ned i latrinhinken. Efter en stund på vägen mötte de en gycklargrupp som vars vagn gått sönder. Gaston övertalade Tola att överge riddarlivet och bli gycklare istället, vilket hon gick med på. De pensionerade tornerspelarna red förbi, vilket fick Tola att ångra sitt livsval och satte av efter gruppen. Gycklarna sköt efter Tola men lyckades bara dräpa gycklarmorsan. Gaston, Ole, Dagny och Greger anlände till foten av Krusbergsberget.

LYSSNA HÄR

Del 4[]

LYSSNA HÄR

Advertisement