Rollspelsklubben Wikia
Advertisement

”Efter en stund ser ni vid horisonten de stora tornen i Kranford torna upp sig. Det är framförallt tre stycken stora torn som sticker upp på den här… ganska stora… borgen. Med också kringliggande små byabyggnader, sådär. Det är väldigt stort alltihopa. Väldigt fint, sådär.”

Kranford (även känt som Kranford Castle eller Kranfords Fästning) är en stad byggd kring en borg (Kranfords Fästning) med kringliggande byar och bondgårdar i landet Grador.

Staden Kranford styrs av den mäktiga Kranfordklanen.

Staden domineras av Kranfords Fästning - en borg med tre stora torn i stadesn mitt. Fästningen är också den mäktiga Kranfordklanens boning. Runt staden finns en mur, med en vallgrav.

Kranford vaktas av en stadsvakt (som tjänar Kranfordklanen). Dessa är samtliga iklädda ringbrynjor och beväpnade med hillebarder. Stadsvakten hjälps också av så kallade "administratörer", vilket är civila stadsanställda iklädda skruder i vitt och silver.

Kranfords Stadsvakt

Kranfords Stadsbild[]

Stadsvakter vaktar den stora stadsporten vid stadens vindbrygga. De inspekterar alla som kommer in i staden. När man kommer innanför stadens portar kommer man direkt in på en stor, bred gata som är full av liv och rörelse.

Gatan leder sedan upp till Stora Torget, som är en central handelplats i staden. Vid bortre ändan av Stora Torget ligger det mittersta av fortets torn. Detta torn utgör stadens absoluta mittpunkt, och är även Kranfordklanens huvudsakliga boning.

Kranfords Kultur[]

I Kranford dyrkas guden Vigar. Språkrör för Vigar är dennes präster, så kallade Vigaremän. Dessa sköter i regel bröllop, begravningar och andra religiösa högtider.

Den hemliga kriminella organisationen De Mörka Mantlarna är verksamma i staden.

Förekomst i Äventyr[]

I Gravguldet i Grador har Kranfordklanen anordnat ett stort bröllop i staden, då en dotter, Ingela Medea Ursula Borrelia Kranford från Kranfordklanen och en ung man, Ivar IV Niklas Johansson Pekka Gemorki, från det närliggande Kranby ska gifta sig, för att bilda en allians mellan de två städerna. Bröllopet störs dock av Monika Plöjer, Göfnagrim och Gorbar som ställer till en scen mitt i festligheterna.

Advertisement