Rollspelsklubben Wikia
Advertisement

Förnimmelser från Fornvik är det tredje äventyret i den tredje säsongen av Rollspelsklubben.

Handling[]

Gaston är 9 år gammal. Hans far håller på att lära honom att skjuta pilbåge. När plötsligt en grupp med sårade män anländer till skogsstugan. Fadern ger männen husrum och han får frågan om han kan tänka sig att ro om den mest skadade av dom. Fadern accepterar och Gaston får nu uppleva hur hans far tar hand om den stackars skadade mannen. En dag, kallar fadern till sig Gaston, den döende mannen har insett att hans dagar är räknade. Han vill tacka fadern och sonen för den hjälp och vänlighet han fick. Han överlämnar en utsmyckad yxa till fadern som tack för hjälpen. Fadern tar emot yxan, sedan dör mannen. Fadern förklarar att mannen troligtvis kommer ifrån ett rövarband och att yxan kommer endast medföra fara och död. Sådana rikedomar hör inte hemma hos en jägarfamilj. Fadern tar med sonen ut till ett stort ekträd som är ihåligt i mitten. Han kliver in i trädet och börjar gräva. Sedan lindar han in yxan och placerar den i hålet. ”Lämna nu denna här. Men glöm aldrig bort var den ligger, det är trots allt en gåva från en döende man ochdet måste man respektera”.

De fyra äventyrarna Gaston Quasimodoson, Råkurr, Lufsen och Jane Vesterlund befinner sig i en mörk fängelsehåla i Targars slott. Targar är en lokal krigsherre. Ni har alla gripits av olika anledningar och nu delar ni cell. Skriken från den pågående tortyren ekar igenom dom fuktklädda fängelsegångarna. Targar är örnuppfödare och han har en fallenhet för att avrätta folk genom att kasta dom till sina örnar. Örnarna äter först och främst mjukdelarna på människor så döden av Grip är särskilt smärtsam. Ni rycks ur era celler av orchvakterna. Sedan förs ni tillsammans med en del andra till en stor sal. In kommer Targar, han är halvorch. Stor och tjock. Han lever gott på de skatter som de livrädda bönderna i området betalar in, samt en del krigsbyte. Han sätter sig på en stor tron, han äter grillad kyckling och masseras av fyra förslavade hobbitar. En lång och smal man i en munkkåpa kliver fram. Han berättar att ett hundtal fångar är på väg till Targars slott och att dom därför måste göra plats i hålorna.

Advertisement