Rollspelsklubben Wikia
Advertisement

Det svärmar av svartfolk är det första äventyret äventyret i den andra säsongen av Rollspelsklubben. Detta är avsnittet där Thomas Eriksson utnämner ett "dialektsbingo".

Handling[]

Landet Mårdgård kallas ibland för ”skogslandet”. Här talar man ibland om det ”Mårdgårdska natten” som syftar på dom dagar under sommaren då träden är så täckta av löv, att solen inte når ner till skogens mark. Det finns inga stora städer i detta land, heller inga hamnar som kopplar samman riket med haven. Istället gömmer sig små skogsbyar lite varstans. Det finns så många skogsbyar att många inte ens är kartlagda. I Mårdgård är det främst jakt på skogens djur som håller ekonomin stadig. Det finns ett ekologiskt tänk hos de människor som bebor skogarna i Mårdgård, ”man tar inte mer än vad naturen har att undvara”. Det finns inget skogsbruk på dessa skogsrika vidder. De tre äventyrarna Tola Sparv, Bongo, son av Dingo, och Dagny befinner sig i Mårdgård då de är på genomresa genom landet. Det är sommar. Skogen övergår i den ljusa Gollen skogen nära gruvstaden Malbeck. Där väntar Lansor som har lovat att försöka fixa en sak som ni behöver. Det är nämligen så att Bongos vän Våd Snolofssons far har drabbats av en svårbotlig sjukdom. Tola och Dagny har lovat Bongo att hjälpa till att hitta gråtört, som kan kurera Våds far. Lansor säger sig kanske besitta ett parti gråtört.

Vid en skogssjö längst vägen genom skogen har äventyrarna tagit rast vid en rastplats. De slår upp sina tält. Rastplatsen är en så kallad ”pay-to-stay” alltså att man betalar en lägervakt som håller sig vaken över natten och håller elden igång, medan man får en god natts sömn. Egon heter vakten. Förutom er själva finns även en grupp halvlängdsmän som också har övernattat vid sjön. Dom är kringresande hantverkare i jakt efter arbete eller fina vrilar att kunna tälja kåsor av.

Lyssna här[]

  1. Del 1
  2. Del 2
  3. Del 3
  4. Del 4
Advertisement