De finns många sorters alver i världen. De vanligaste och mest kända är skogsalverna, de lever djupt inne i löv- och barrskogar. De andra kända alvsläkten är silveralverna som lever ett nomadiskt liv bland himmelens moln, grottalverna som lever bland jättelika svampar i underjordiska grottor och gråalverna vars skepp färdas vida över världshaven.

Bakgrund[redigera | redigera wikitext]

Alverna liknar människor, men skiljer sig från dem på vissa tydliga sätt. Deras öron är spetsiga. Alvmän saknar helt skäggväxt. Alver är kortare och spensligare än människor, men detta kompenseras av högre smidighet och intelligens.

Alverna lever ett enkelt liv helt i harmoni med naturen. De anses sig vara skapade av Moder Jord och satta att värna och vårda alla de livsformer hon har frambringat. Här helst alverna utnyttjar naturen, genom jakt, jordbruk eller på annat sätt, gör de det med omsorg och försiktighet. Alvernas teknologi är begränsad, men i gengäld utvecklad i högsta mästerskap inom sådana områden som jordbruk, träarbete och båg tillverkning. Alverna ogillar teknologiska kulturer som exploaterar naturer för vinstens skull. Detta ställer dem i konflikt med många välutvecklade kulturer, särskilt sjörövare (som behöver mycket timmer till sina skepp) och industriella (som behöver ved till sina smeder). Av dessa skäl tycker alver illa om dvärgar. Men deras absolut värsta fiende är svartfolken, vars barbariska och krigiska kulturer har haft stor förödelse till platser alvstammar har älskat högt.

Alverna lever oftast i stammar eller klaner under ledning av en stam- eller klanäldste. Med mänskilga mått är alvsamhållena mycket harmoniska och fria. Det finns få lagar, och alverna samarbetar frivilligt och utan vinningslystnad för samhällets bästa.

Olika alver[redigera | redigera wikitext]

Skogsalv[redigera | redigera wikitext]

Silveralv[redigera | redigera wikitext]

Grottalv[redigera | redigera wikitext]

Gråalv[redigera | redigera wikitext]

 Grundegenskaper[redigera | redigera wikitext]

Egenskap Tärning Typvärde
Styrka 2T6+3 10
Storlek 2T6+2 9
Fysik 3T6 11
Smidighet 3T6+3 14
Intelligens 4T6 14
Psyke 3T6 11
Karisma 3T6+2 13

Äventyrare[redigera | redigera wikitext]